Mobilen på träningen

Att ta hjälp av mobilen när man tränar är ett jättebra sätt att få mer koll på sin träning och på så sätt kunna göra den bättre och effektiv.

Ett av de enklaste sätten att använda mobilen på i sin träning är som tidtagarur när man är ute och springer. Vill man dessutom exakt få koll på hur långt man springer plus en massa annan intressant data finns en rad olika appar man kan använda för att göra detta.

En av dessa är, som säkert många känner till, Runkeeper. Med hjälp av Runkeeper kan man förutom att ta tiden även få reda på distans, hastighet, kaloriförbränning med mera. Runkeeper fungerar även utmärkt att använda vid gång, cykling och skidåkning.

Även om man inte ska ut och ligga i spåret utan träna på gymmet eller motsvarande kan mobilen vara användbar. Det finns nämligen massor med appar i form av olika träningsprogram och liknande för både nybörjare och atleter. Det finns till och med en app, Gympact, där man blir bötfälld om man hoppar över träningen, vilket kan vara bra för den som har svårt att komma igång med träningen.

Ska man använda mobilen på träningen är det också viktigt att man skyddar den eftersom man lätt tappar den vid aktivitet och den då kan skadas. Ett bra sätt att förvara sin mobil på under träning, som inte bara är säkert utan som även är praktiskt, är i ett armband som fästes på överarmen, vilket finns till de flesta modeller. För att vara på den säkra sidan kan det även vara en bra idé att förse sin mobil med ett skal som tål stötar. Även skärmen kan vara en god idé att skydda med hjälpa av ett displayskydd eller motsvarande.